نحوه تولید پشم سنگ و ویژگی های آن

27 دی 1393

نحوه تولید پشم سنگ و ویژگی های پشم سنگ

می توان گفت پشم سنگ یکی از مهم ترین مواد عایقی است و به عنوان عایق صوتی و رطوبتی و حرارتی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
پشم سنگ محصولی از جدیدترین اختراعات در صنعت مواد عایق بوده و روش تولید آن تحولی در این صنعت بوده است.
پشم سنگ از سنگ های مختلف روی پوسته زمین ساخته می شود, این سنگها بیشتر بازالت هایی از کامپوزیت های مشخص شیمیایی از پیش تعیین شده هستند که در دماهای فوق العاده بالا با یک روش پیشرفته تکنیکی اما بسیار ساده ذوب شده اند.
سیلیکات طبیعی حاصله در چرخ های ریسندگی با سرعت بسیار بالایی ریسیده می شود تا رشته هایی به شکل مو ایجاد کند که به وسیله رزین های مخصوص به هم متصل شده وبا افزودنی های دیگری آغشته می شوند.
ساختن عایق پشم سنگ شامل گرم کردن مواد معدنی و دیگر مواد خام تا درجه حرارتی در حدود 2910 درجه فارنهایت (در حدود 1600 درجه سانتیگراد) در یک کوره می شود. بنابراین جریانی از هوا یا بخار درون آن دمیده می شود.
 در حال حاضر از تکنیک های پیشرفته زیادی نیز در آماده سازی این ماده استفاده می شود. در این جریان ها ، سنگ مذاب در چرخ های ریسندگی چرخانده می شود. در آخر ما رشته های بسیار مرغوب به هم پیچیده ای را دریافت می کنیم که بوسیله مواد نشاسته ای به هم متصل هستند. برای کاهش ایجاد گرد و غبار هنگام تولید ، مقداری روغن به روند کار اضافه می گردد.

به بیانی دیگر سنگ بازالت در دماي 1500 درجه سانتيگراد ذوب مي شود و به صورت سيليكات مذاب در مي آيد و سپس مذاب به دست آمده تحت روشهاي خاصي به اليافي به قطر حدود 6 ميكرون تبديل ميشود .كه مجموعه اين الياف پشم سنگ را تشكيل مي دهد. نسبت به انواع ديگر پشم هاي معدني مقاومت بهتري به حرارت داردو در مقابل شعله مستقيم تا حدود 4 ساعت مقاومت مي كند.
نقطه ذوب اين الياف 1000درجه سانتيگراد بوده و ميتواد تا دماي تا 800 درجه سانتيراد كاربرد عايقي داشته باشد.
در جذب و كاهش صدا موثر بوده و مي تواند به عنوان عايق صوت نيز به كار رود.
آناليز شيميايي و مواد تشكيل دهنده پشم سنگ عبارتند از :

اكسيد سيليس sio2 46%
اكسيد آلومينوم Al2 o3 14%
اكسيد تيتانيوم Tio2 1.5%
اكسيدهاي آهنFe2 o3+Feo 7.5-8%
اكسيد كلسيوم cao 18%
اكسيد منيزيمMgo 10%