رییس کل گمرک:تراز صادرات و واردات کشور به هم نزدیک شد

11 دی 1393

'مسعود کرباسیان' روز پنجشنبه در سفر به آبادان و خرمشهر در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت:آمار صادرات غیر نفتی کشور در 9 ماه سال جاری 35 میلیارد دلار بوده و واردات نیز 38 میلیارد دلار بوده که این آمار، بیانگر کم شدن فاصله بین واردات و صادرات کالا است.

وی اظهار داشت:اگر صادرات خدمات که بیشتر ترانزیت به حساب می آید به رقم صادرات غیر نفتی افزوده شود، شاخص مثبت در شاخص صادرات غیر نفتی در کشور به دست می آید که در دولت تدبیر و امید محقق شده است .

کرباسیان اظهار داشت:در خصوص آسان سازی صادرات نیز با راه اندازی پنجره واحد در حال فراهم کردن شرایطی در گمرکات کشور هستیم تا فعالان اقتصادی و صادرکنندگان از محل کار خود اظهار نامه کالای صادراتی خود را ارائه دهند.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی ادامه داد:با راه اندازی پنجره واحد گمرکی مجوزها و پرداختی های صادراتی به صورت الکترونیکی انجام شده و صادرکنندگان نیز می توانند در کوتاه ترین فرایند نسبت به انجام کار خود اقدام کنند.

رئیس کل گمرک ایران ادامه داد:ارتباط سیستمی با سازمان هایی که مجوزهای آنها برای صادارت کالای غیر نفتی الزامی است برقرار شده است و پیش بینی می شود، در دولت تدبیر و امید روند انجام امور مربوط به صادرات کالای غیر نفتی در گمرک به حداقل زمان ممکن کاهش یابد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در خصوص آمار مربوط به موضوع واردات شکر و برنج به کشور نیز، گفت:بر اساس مصوبه های دولت عمل می کنیم و فراتر از قانون کاری در گمرک انجام نمی شود.

کرباسیان همچنین در خصوص صادرات کالا از خوزستان، گفت:از این استان بیش از 30 درصد ترانزیت کشور می شود و از مجموع 9 میلیون 300 هزار تن ترانزیت خارجی در کشور، بیش از سه میلیون 100 هزار تن آن در استان خوزستان انجام شده است.

وی ادامه داد: در بخش واردات کالا 17 درصد ارزش واردات کالا را استان خوزستان به اختصاص داده است امیدواریم با فعالیت سایر بنادر استان خوزستان به ویژه منطقه آزاد اروند این روند افزایش مطلوبی به خود گیرد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کل گمرک ایران افزود:در زمینه صادرات نیز 19درصد ارزش صادرات کشور در این استان است که اقلام مهمی که ارزش افزوده بالای دارند از استان خوزستان به خارج کشور صادر می شود.

وی ابراز امیدواری کرد با بهبود کیفی روند صادرات کالا از مرزهای این استان با عراق به خصوص شلمچه و چذابه، رونق اقتصادی و توسعه صادرات را در این منطقه شاهد باشیم.

رئیس کل گمرک کشور به منظور دیدار از روند فعالیت پایانه مرزی شلمچه و گمرک آبادان و خرمشهر به این دو شهرستان سفر کرد.