استفاده از پشم سنگ و پشم شیشه در عایق کاری ساختمان

23 اسفند 1393

استفاده از عایق پشم شیشه و پشم سنگ در ساختمان نقش بسیار مهمی در جلوگیری از اتلاف گرما در فصل زمستان و خنک نگه داشتن فضای داخلی در فصل تابستان دارد . به این ترتیب علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی و حفظ منابع انرژی برای استفاده آیندگان به پاکی محیط زیست نیز کمک می شود.

عامل مهم در انتخاب عایق پشم شیشه و پشم سنگ، میزان مقاومت حرارتی آن است . هر قدر مقاومت حرارتی بالاتر باشد ، عایق گرمای کمتری را از خود عبور می دهد و صرفه جویی بیشتری را به همراه دارد . پس به جای مقایسه ضخامت عایق ها، بهتر است مقاومت حرارتی آنها با هم مقایسه شود . عایق های مختلف با مقاومتهای حرارتی برابر ، از نظر صرفه جویی در میزان انرژی یکسان هستند و تنها اختلاف آنها در قیمت و محل استفاده است.کف و سقف ساختمانهای موجود را می توان به راحتی و با استفاده از فناوری های جدید عایقکاری کرد . در صورت وجود فضا ، دیوارهای خارجی را نیز می توان عایق نمود . بر اساس مبحث 19 مقررات ملی ساختمان ، کلیه ساختمانهایی که ساخته می شوند باید به مقدار کافی عایقکاری شوند .

مبحث 19 مقررات ملی ساختمان
بر اساس ماده 33 قانون نظام مهندسی کشور ، مسئولیت نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمامی ساختمان‌ها بر عهده وزارت مسکن و شهرسازی است . وزارت مسکن بر مبنای این ماده اقدام به انتشار مقررات ملی در بیست مبحث نموده است که مبحث 19 آن مربوط به صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان می‌باشد .

در حال حاضر اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان برای تمامی ساختمان‌های دولتی اجباری است و اجرای آن برای تمامی ساختمان‌های بخش خصوصی واقع در تهران و شهرهای تابعه از سال 1384 اجباری گردیده است . اجرای این قانون برای ساختمانهای واقع در سایر شهرها و استانها مطابق برنامه زمانبندی اعلام شده الزامی می‌باشد .
بر اساس مبحث 19 مقررات ملی ساختمان رعایت نکات زیر در ساختمان اجباری است .

  • عایق‌کاری دیوارهای پیرامونی ساختمان
  • نصب پنجره‌های دوجداره با قاب‌های فلزی ترمال‌بریک، چوبی و یا PVC استاندارد
  • عایق‌کاری لوله‌های تاسیسات ، کانال‌های انتقال هوا و سیستم تولید آب ‌گرم
  • نصب سیستم‌های کنترل کننده موضعی نظیر شیرهای اتوماتیک بر روی رادیاتورها
  • نصب سیستم‌های کنترل مرکزی هوشمند و مجهز به حسگرهای اندازه‌گیری دمای هوای محیط